State of Fashion: The True Cost

State of Fashion: The True Cost

Andrew Morgan - USA - 93 minuten - taal: Engels
  • 12 jaar en ouder

In het kader van State of Fashion vertoont Focus in samenwerking met Stichting Fibershed Nederland de film The True Cost met aansluitend een paneldiscussie over (onder meer) de vraag hoe het dichter bij huis produceren van kleding de groteske milieuschade van onze mode-industrie kan verzachten.

Het onverminderd actuele The True Cost vertelt een verhaal over kleding. Over de kleding die wij dragen, over de mensen die deze kleding maken en de impact die de kledingindustrie op onze wereld heeft. De prijs van kleding daalt al tientallen jaren, terwijl de kosten voor mens en milieu dramatisch zijn gestegen. The True Cost is een grensverleggende documentaire die het verhaal dat niet verteld wordt naar boven haalt en ons vraagt na te denken over wie nou echt de prijs voor onze kleding betaalt.

Paneldiscussie

De problemen die ontstaan zijn in de huidige textiel en mode waardeketen zijn voor veel belanghebbenden (makers, merken en dragers) niet of nauwelijks zichtbaar. Films als The True Cost brengen deze overweldigend in beeld. Een gevoel van machteloosheid is niemand onbekend wanneer het gaat over de nauwelijks te bevatten sociale- en milieuschade die onze kleding achterlaat op haar reis over de wereld. Ondanks dit alles, staan ook vandaag de dag nog maar weinig mensen echt stil bij waarvan en door wie hun kleding gemaakt wordt en/of waar deze vandaan komt.

Hoe kan het dichter bij huis produceren van kleding bijdragen aan een hernieuwd respect voor de mensen en de grondstoffen die van belang zijn voor de vervaardiging van onze kleding? En wat betekent het decentraliseren van het textiel- en modesysteem voor de werknemers in de huidige centrale productieregio’s? Een panel van supply chain vernieuwers buigt zich over deze urgente kwesties.

Het panel bestaat uit:
  • Stijntje JaspersCreative Circular Changemaker, Co-founder Fibershed Nederland > Na meer dan 25 jaar ervaring in leidende creatieve functies in de internationaal opererende Nederlandse moderetailbranche, zet Stijntje Jaspers zich volledig in voor regeneratief textiel en kleding. Zij combineert creatief conceptueel denken, commercieel inzicht en mensgerichte leiderschapsvaardigheden om de Fibershed-gemeenschap sterker te maken. Jaspers houdt van interdisciplinaire samenwerkingen en gelooft dat deze nodig zijn in deze tijd van verandering en innovatie.
  • Niccy KolBrand- & Impact Catalyst, nudging regenerative economy & system change within the fashion industry > Een innovatief en zeer gedreven persoon, met 30 jaar ervaring in de wereldwijde textiel- en mode-industrie, van ontwerp, inkoop, circulaire bedrijfsontwikkeling en merkopbouw tot de huidige rol als Brand- & Impact Catalyst voor ’s werelds eerste systeemmerk Raddis®Cotton. Raddis® is een regeneratief holistisch voedsel- en vezel-ecosysteem in Zuid-India dat actief het levensonderhoud van kwetsbare tribale vrouwelijke boeren verbetert en tegelijkertijd het milieu herstelt.
  • Xander SlagerCo-Founder New Optimist > Als ondernemer, bouwer, initiator en start-up leider houdt Xander Slager ervan om vanuit het niets een bedrijf op te richten en te runnen. Na 18 jaar vanuit Azië te hebben gewerkt, is hij in 2018 naar Europa verhuisd. Het is nu zijn eerste prioriteit om zijn ervaring, ondernemersvaardigheden en kennis te gebruiken om duurzame, sociale initiatieven in de mode-industrie te starten en te laten groeien.
  • Reina Ovinge – Reina Ovinge is oprichter en eigenaar van The Knitwit Stable. Na 20 jaar te hebben gewerkt als inkoper en producent besloot zij in 2013 dat het tijd was om een positieve bijdrage aan de modewereld te leveren. Ze doet dit op haar eigen boerderij en breiatelier, waar de hele productieketen van wol wordt blootgelegd en waar ze samenwerkingen aangaat met bekende merken als Joe Merino, Scotch&Soda en Yumeko, en haar eigen merk The Knitwit Label verzorgt, vormgeeft, produceert en verkoopt.
  • Martine Nieuwenhuis > moderator – Good Brand Guru > Good Brand Guru is een denktank voor duurzame mode en brengt changemakers samen die de transitie van de industrie versnellen naar een sector die sociaal, circulair en regeneratief is.
Stichting Fibershed

Stichting Fibershed Nederland zet zich in voor meer aanbod en variatie in natuurlijke vezels en het lokaal produceren van kwalitatief hoogwaardige en biologisch afbreekbare textiel en kleding. Ze focussen op 4 vezelgroepen, die uiteindelijk als voeding terug de aarde ingaan en bijdragen aan een gezonde bodem, biodiversiteit en maximale CO2-opname. Als een thought leadership netwerk en belangenbehartigingsorganisatie die zich richt op sectoroverschrijdende samenwerking, heeft Stichting Fibershed Nederland de missie om de mode-industrie te mobiliseren en te begeleiden bij het (her)bouwen en versterken van lokale textiel toeleveringsketens op basis van sociale, circulaire en regeneratieve waarden.

State of Fashion 2022: Ways of Caring

State of Fashion is een internationaal modeplatform (voortbouwend op de Arnhem Mode Biënnale) dat pioniers op het gebied van mode-ontwerp, onderzoek en business met elkaar verbindt en hun ideeën en innovaties met de wereld deelt. State of Fashion verbindt mode expliciet met de maatschappelijke vraagstukken en uitdagingen van onze tijd: inclusiviteit en fair practice, de impact van globalisering en de klimaatcrisis. Hoe kan mode bijdragen aan oplossingen voor deze problemen en aan een betere wereld? State of Fashion vindt plaats in Arnhem van 2 juni tot en met 10 juli 2022.