The Souvenir

The Souvenir

Joanna Hogg - GB/VS - 2019 - 120 minuten - taal: Engels - ondertiteling: Nederlands
  • 16 jaar en ouder
  • seks
  • grof taalgebruik

Deze film is te zien ihkv de release van het (ook los te bekijken) vervolg: The Souvenir: Part II.

'Lucide, intelligent en intiem... Zo onverbiddelijk goed, zo louterend.'

NRC

'Een exquise Britse film over een ontwakende filmstudente.'

Trouw

Tilda Swinton en haar dochter Honor Swinton Byrne maken indruk in dit weelderige, droomachtige portret van een filmstudente in het Londen van de jaren tachtig. Hier valt ze voor een verleidelijke, erudiete man die haar meetrekt richting afgrond.

'Regisseur Joanna Hogg maakt in The Souvenir tastbaar hoe relaties en de tijd door je vingers glippen.'

de Volkskrant

Een verlegen maar ambitieuze filmstudente (Honor Swinton Byrne) begint net haar stem als kunstenaar te vinden als ze een turbulente relatie aangaat met een charismatische en erudiete dandy (Tom Burke). Ze distantieert zich van haar beschermende moeder (Tilda Swinton) en bezorgde vrienden en duikt dieper en dieper in een intense, emotioneel beladen relatie die gevaarlijk dicht bij zelfdestructie komt.

De veelgeprezen schrijfster-regisseur Joanna Hogg maakte met The Souvenir een raadselachtig en persoonlijk portret van de artist as a young woman. Het weelderige, droomachtige verhaal over jong-volwassenheid en eerste liefde zit vol met verfijnde esthetiek. Hogg heeft een voorliefde voor statisch camerawerk, lange takes en hoofdpersonages met een beklemmend innerlijk leven. De Britse cineaste zet nu voor het eerst zichzelf centraal in haar (zelf)portret van de 25-jarige Julie.

Net als Hogg volgt dit rijkeluiskindje een filmopleiding en betrekt ze in de jaren tachtig een appartement in Londen, een replica van Hoggs toenmalige flat. Haar jeugdvriendin Tilda Swinton speelde als beginnende actrice al een rol in Hoggs’ afstudeerfilm Caprice uit 1986.

‘Een sociaal-realistische film over posh people’, noemde The Guardian The Souvenir. En: ‘Een hedendaags antwoord op Antonioni en Visconti.’ Het toonaangevende Britse filmtijdschrift Sight and Sound bekroonde de film in 2019 tot beste film van het jaar. Het was voor het eerst in 10 jaar dat die eer naar een film van Britse bodem ging.