50 jaar Focus: Orlando (1992)

Tickets:
Meer special 50 jaar Focus in 50 films

50 jaar Focus: Orlando (1992)

Sally Potter - GB - 1992 - 93 minuten - taal: Engels - ondertiteling: Nederlands
  • 6 jaar en ouder
  • geweld

Deze film is onderdeel van ons jubileumprogramma ’50 jaar Focus in 50 films’, waarvoor vrienden en bekenden van Focus de selectie mochten maken. Orlando is de favoriet van Focus-vrijwilliger Gerda Heller. Op donderdag 23 mei geeft zij een inleiding bij de film.

Sally Potters oogverblindende bewerking van Virginia Woolf’s klassieke roman is het verhaal van de schijnbaar onsterfelijke Orlando (Tilda Swinton). Een epische zoektocht naar liefde en vrijheid die Orlando begint als man, om 400 jaar later te eindigen als vrouw. Ook na 30 jaar blijft de film een magische ervaring.

Na het Koninklijke hof van Elisabeth I achter zich te hebben gelaten, voert de reis Orlando over de bevroren rivier Thames. Daar raakt hij geobsedeerd door een Russische prinses. Via een positie als ambassadeur in het Ottomaanse Rijk en liefde en verlies in de Victoriaanse tijd, eindigt zij – als moeder – in de twintigste eeuw. Voor zowel Sally Potter als Tilda Swinton was Orlando in 1992 de film die hen internationaal op de kaart zette. Eigenzinnig, uniek, ontroerend en grappig. Een historisch epos waarin tijd en gender vloeiend zijn. 4K-gerestaureerd, opnieuw in de bioscoop.

De keuze van… Gerda Heller

‘Toen ik deze film 30 jaar geleden heb gezien maakte hij veel indruk. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dit puur was omdat het een sprookjesachtig en prachtig verfilmd verhaal was dat zich in verschillende eeuwen afspeelde. Waarbij de geweldige Tilda Swinton (onder regie van Sally Potter) de veranderingen in tijd en gender volkomen logisch deed lijken. Ik kwam er pas later achter dat het gebaseerd was op een boek van Virginia Woolf uit 1928 met nog steeds actuele thema’s zoals gender, het verstrijken van tijd en het omgaan met veranderingen.

Het toeval wil dat de film dit jaar opnieuw is uitgebracht. Volgens een recensie oogt de film nog steeds verbluffend modern en vrij. Zelf heb ik de film nooit meer in zijn geheel gezien. Soms kan een film bij het terugzien enorm tegenvallen maar ik ga ervan uit dat ik de film wederom prachtig zal vinden. En ik hoop het publiek ook.’