50 jaar Focus: Leviathan (2014)

Tickets:
Meer special 50 jaar Focus in 50 films

50 jaar Focus: Leviathan (2014)

Andrey Zvyagintsev - Rusland - 2014 - 140 minuten - taal: Russisch
  • 12 jaar en ouder
  • discriminatie
  • drugs en/of alcoholgebruik
  • grof taalgebruik

Deze film is onderdeel van ons jubileumprogramma ’50 jaar Focus in 50 films’, waarvoor vrienden en bekenden van Focus de selectie mochten maken. Leviathan is de favoriet van Focus-bezoekers Jochem en Hannah. Op zondag 27 oktober leiden ze de film in!

Een moderne vertelling van het Bijbelse verhaal van Job, zich afspelend in het hedendaagse Rusland.

Kolia leeft in een kleine stad nabij de Barentszzee, in het noorden van Rusland. Hij heeft zijn eigen autoreparatiebedrijf naast zijn huis en leeft samen met zijn vrouw Lilya en zijn zoon Romka, uit een vorig huwelijk. Zijn leven komt op zijn kop te staan wanneer Vadim Sergeyich, burgemeester van de stad, zijn bedrijf, zijn huis en zijn grond wil afnemen. Verzet lijkt zinloos, want ook politie, justitie en zelfs de kerk kiezen de kant van de burgervader. Een sombere, pessimistische maar ook magistrale film, die heel goed te lezen is als satire op het huidige Rusland.

De keuze van Jochem en Hannah

‘Aan grote politieke verhalen geen gebrek deze tijden – er is genoeg om over na te denken. Het is dan ook niet gek dat onze toevallig gedeelde Russo-/Sovjetofilie (uiteraard zonder politiek-ideologisch element) ons vaak aan het overpeinzen zet – wellicht niet vreemd voor een filosofe en een historicus. De gebeurtenissen van heden ten dage zijn immers nauw verweven met de politieke en culturele erfenissen van het pre- en post-revolutionaire Rusland van de afgelopen eeuwen – en dat wordt vaak vergeten. Leviathan legt hier wat ons betreft de vinger precíes op de zere plek. De film, ironisch genoeg gesubsidieerd maar vervolgens volledig verguisd door het Russische Ministerie van Cultuur, ontsluiert op radicale wijze het oud zeer van het moderne Rusland, waarin oude hiërarchieën en de machine van de bureaucratie nog steeds de touwtjes in handen hebben.’