Focus Thuisbezorgd

Focus Thuisbezorgd

Bekijk alle films in deze serie

We kijken ernaar uit om jullie maandag 1 juni weer in ons filmtheater te ontvangen (max. 30 personen per zaal). Tot die tijd (nog even geduld!) komen we graag naar jullie.

Tot juni zijn onze fysieke deuren nog even gesloten, maar gelukkig zijn we digitaal altijd open! Zo kun je via online platform Picl een groot deel van onze films thuis bekijken. Onder de naam ‘Focus Thuisbezorgd’ maken onze programmeurs Thomas Fransman en Kim van der Werff je wekelijks een beetje wegwijs in het online filmaanbod. Zo zijn we toch een beetje bij jullie (en jullie bij ons!).

Speelweek 21 t/m 27 mei

Feelgood

Deze week voor het laatst: onze Focus Thuisbezorgd Picl filmtips! Overigens blijft Picl gewoon onze online filmzaal, dus mocht je om wat voor reden dan ook liever thuis film willen kijken, dan kan dat gewoon. We sluiten de reeks af met een aantal feelgood filmtips, in deze barre tijden af en toe ontzettend fijn.

Bijvoorbeeld The Biggest Little Farm, een hartverwarmende documentaire waarin John en Molly laten zien hoe ze een unieke boerderij runnen met een zelfregulerend ecosysteem. Van de romantische komedie An Unexpected Love krijg je, ondanks de huwelijkscrisis van vijftigers Marcos en Ana, toch een warm gevoel. Zeer amusant is Gloria Bell, een portret van de levenslustige, gescheiden Gloria, met een sprankelende Julianne Moore in de hoofdrol. Meer feelgood? In The Peanut Butter Falcon sluit Zak, een jongeman met het syndroom van Down, een onwaarschijnlijke vriendschap met delinquent Tyler.

Speelweek 14 t/m 20 mei

Azië

Deze week vier Aziatische prachtfilms: twee uit China en twee uit Japan. Het aangrijpende drama So Long My Son, het visuele spektakel The Wild Goose Lake, de komische culinaire klassieker Tampopo en de meesterlijke sociale schildering Shoplifters.

SO LONG, MY SON

Hoe ga je om met het verlies van je kind in het China van de jaren ’80? In dit prachtige, zeer aangrijpende Chinese drama van meer dan drie uur wordt het tastbaar en pijnlijk duidelijk. Een ontroerende film met een intelligent scenario en sterk acteerwerk. Kortom, een regelrechte aanrader. Thomas vertelt je meer over een van zijn beste films van vorig jaar.

TAMPOPO

Titelheldin Tampopo probeert in deze komische culinaire klassieker uit alle macht een ‘Ramen’ (zo heten Japanse noedels)-shop van de grond te tillen. Haar welwillende klandizie is het er over eens: Tampopo is knap, maar koken kan ze niet. Gelukkig komt er hulp uit onverwachte hoek. De robuuste trucker Goto neemt haar mee op ontdekkingstocht naar de perfecte noedelsoep en dat leidt in deze heerlijke raamvertelling (of ramen-vertelling) tot fantastische vignetten over de wondere wereld van dit razend populaire streetfood gerecht.

THE WILD GOOSE LAKE

Een mix van genres: film noir, thriller, gangsterfilm. Maar bovenal een visueel spektakel met een aantal memorabele scènes. Het verhaal is even mysterieus als onnavolgbaar, maar het volstaat om achterover te leunen en je te laten meevoeren door de stemmige sfeer en dito muziek. Bovendien heb je het voordeel dat je de film 48 uur kunt bekijken, dus schroom niet om af en toe eens terug te spoelen. Nog niet overtuigd? Thomas tipt de film in deze vlog.

SHOPLIFTERS

In deze Gouden Palm winnaar van 2018 schildert Hirokazu Kore-Eda laagje over laagje een prachtig sociaal portret van een wonderlijk samengesteld gezin dat leeft van luizige baantjes en winkeldiefstal. Nieuwste aanwinst is de kleine Juri, die in de bittere kou op een balkon aan haar lot was overgelaten. Juri leert van haar nieuwe familie wat bedenkelijke moraal (dat spullen in winkels eigenlijk nog van niemand zijn, dus best onbetaald meegenomen mogen worden) maar ook dat er oprecht van je gehouden kan worden.

Speelweek 7 t/m 13 mei

#stayathome: films van eigen bodem

Deze week aandacht voor de Nederlandse films die via Picl te zien zijn. Instinct bijvoorbeeld, het regiedebuut van Halina Reijn, dat met veel succes in Focus werd vertoond het afgelopen jaar. Verder het warmbloedige Mi Vida van Norbert ter Hall met een mooie hoofdrol van Loes Luca, de aangrijpende documentaire Wei van Ruud Lenssen en de bijzondere film Drama Girl van Vincent Boy Kars. Dit keer zijn het niet Kim en Thomas, maar de filmmakers zelf, die jullie (kort) toespreken!

INSTINCT

Carice van Houten en Marwan Kenzari; twee Nederlandse acteurs die het gemaakt hebben in Hollywood. Voor het regiedebuut van Halina Reijn kwamen ze terug naar Nederland en acteerden de pannen van het dak in deze knetterende film. Halina vertelt wat haar inspireerde bij het maken van Instinct.

WEI

Wanneer bij een ouder dementie geconstateerd wordt, dan treft dat het hele gezin. In de liefdevolle, aangrijpende documentaire Wei volgt de jonge filmmaker Ruud Lenssen twee jaar lang zijn dementerende vader Jac en mantelzorgende moeder Ria. Dicht op de huid filmend laat hij zien hoe het dagelijks leven en de relatie van zijn ouders onherroepelijk verandert. Lenssen contrasteert de steeds schrijnender momenten met beelden uit prachtige super8 filmpjes uit hun familiearchief, die Jac en Ria tonen in de onbekommerde eerste jaren van hun huwelijk.

MI VIDA

Het lijkt al zo lang geleden dat je onbekommerd met je rolkoffer kon plaatsnemen in een bus die je vele uren later afzette in een loeiheet Spanje. In Mi Vida reist de 63-jarige kapster Lou af naar de Spaanse havenstad Cádiz, om er tussen een internationale verzameling jonkies een taalcursus te volgen. Ze vindt een onderkomen, leert haar eerste zinnetjes steenkolen-Spaans en maakt nieuwe vrienden. Stukje bij beetje onthult de film waarom Lou zo ver van huis is. Stralend middelpunt is hoofdrolspeelster Loes Luca, op wier tragikomische lijf dit coming-of-old-age (zoals de NRC-recensie het omschreef) verhaal is geschreven.

DRAMA GIRL

In Drama Girl laat regisseur Vincent Boy Kars een jonge vrouw een aantal cruciale scènes uit haar recente verleden naspelen. Misschien, denkt Kars, kan het haar helpen bij het verwerken van bepaalde gebeurtenissen. Ondertussen levert het hem ook wat op: een film die onderzoekt hoe fictie en documentaire van elkaar kunnen lenen. Je ziet niet vaak dat een jonge filmmaker durft te experimenteren. We juichen dat als programmeurs toe, zeker als het op een verfrissende en ambitieuze manier gebeurt.

Tot juni zijn onze fysieke deuren nog even gesloten, maar gelukkig zijn we digitaal altijd open! Zo kun je via online platform Picl een groot deel van onze films thuis bekijken. Onder de naam ‘Focus Thuisbezorgd’ maken onze programmeurs Thomas Fransman en Kim van der Werff je wekelijks een beetje wegwijs in het online filmaanbod. Zo zijn we toch een beetje bij jullie (en jullie bij ons!).

Speelweek 30 april t/m 6 mei

BEST OF… Programmeursfavorieten uit het filmaanbod van 2018

Picl vroeg een aantal programmeurs van Nederlandse filmtheaters welke films zij graag via het online filmplatform aan zouden willen bieden. Het resultaat is een mooie selectie van zes prachtfilms die het in 2018 heel goed in de Nederlandse filmtheaters hebben gedaan: voor de komende week introduceren we om te beginnen vier titels waarvan we denken dat je die gerust nog een tweede, of zelfs derde keer kunt zien!

THE WIFE

Achter elke succesvolle man gaat een sterke vrouw schuil. Dit adagium krijgt in de ijzersterke boekverfilming THE WIFE een bijzondere lading. Glenn Close is briljant als de introverte Joan Casterman die in allerlei opzichten in symbiose leeft met haar man, de bekende schrijver Joseph Casterman. Als op zekere dag de telefoon gaat en het Nobelprijscomité hangt aan de lijn, is de euforie in huize Casterman groot.

COLD WAR

Hoe mooi kan zwartwit zijn! In deze briljante film vertelt Pavel Pawlikowski het hartverscheurende verhaal van twee Poolse geliefden die, tegen de achtergrond van de Tweede Wereldoorlog, bij elkaar proberen te zijn, maar daar nauwelijks in slagen. Soms is less inderdaad more, want Pawlikowski heeft minder dan anderhalf uur tijd nodig om de kijker mee te slepen naar de diepste dalen en de hoogste pieken van deze amour fou, en die zowel gelukkig als aangeslagen achter te laten.

THE GUILTY

Deze bescheiden Deense film die zich afspeelt in twee kleine ruimtes, waarbij de camera bijna constant gericht is op de hoofdrolspeler, is misschien wel de meest perfecte sociale onthoudingsfilm. THE GUILTY, of DEN SKYLDIGE, was in 2018 een eclatant succes, want debuterend regisseur Gustav Möller slaagde erin om met weinig middelen de spanning maximaal op te bouwen. Geholpen door een heel knap scenario (waar hij zelf aan mee had geschreven) én de net zo knappe (vaardige!) acteur Jakob Cedergren.

WERK OHNE AUTHOR

Productief is Florian Henckel von Donnersmarck niet, met drie films in een tijdsbestek van twaalf jaar (waarbij THE TOURIST uit 2010 gerust vergeten mag worden), maar dat daar dan twee titels bijzitten die door het internationale filmpubliek in de armen zijn gesloten, verzacht die geringe output volledig. In het (zowel in lengte als ambitie) epische WERK OHNE AUTOR wordt het even boeiende als turbulente levensverhaal verteld van een kunstenaar die Kurt Barnert heet, maar die ook gerust de naam Gerhard Richter had mogen krijgen.

Speelweek 23 t/m 29 april

Vakantie!

De meivakantie is in zicht, maar verder dan de achtertuin, het balkon, het dakterras, het stoepje voor de deur en een naburig park of bos, komen we dit jaar waarschijnlijk niet. Film brengt ons gelukkig overal. Grasduin in het Picl-aanbod en reis vanuit je huiskamer naar vertrouwde omgevingen of meer exotische bestemmingen. De programmeurs van Focus duiken in hun recente vakantie-ervaringen: Thomas neemt je mee naar Frankrijk en New York waar hij vorig jaar nog was. Kim kiest Terschelling en Zuid-Korea (vorig jaar haar meivakantiebestemming) waar men niet alleen effectief het Coronavirus heeft gecontroleerd maar waar ook sensationele films vandaan komen.

Terschelling: MIJN BIJZONDER RARE WEEK MET TESS

Met die brede stranden, het fraaie duinlandschap en de pittoreske dorpen is Terschelling een favoriete meivakantiebestemming. Achter elkaar door het juttersmuseum schuifelen of in het drukke Heartbreak hotel een burning love-burger eten, zal er dit jaar niet in zitten. Heb je kinderen tussen acht en een jaar of dertien, dan is de veelbekroonde verfilming van Anna Woltz’ prachtige jeugdboek Mijn bijzonder rare week met Tess een dikke vette aanrader. Tussen de fotogenieke Terschellingse duinen ontvouwt zich een ontroerend en pakkend drama over vakantieganger Sam en onconventionele eilandbewoonster Tess die op zoek is naar haar biologische vader. Ook de moeite waard voor meekijkende volwassenen.

Frankrijk: PORTRAIT DE LA JEUNE FILLE EN FEU

Adembenemende beelden van een Bretons eiland. Een ontluikende liefde. Samen schilderen en wegzwijmelen bij een haardvuur. Dit past allemaal goed bij ons vakantiethema van deze week.
Let wel: dit is geen zomerse feelgoodfilm, maar een hartverscheurend liefdesverhaal over een onmogelijke liefde. Maar zo goed gemaakt en grandioos gefilmd dat het één van Thomas’ beste films van 2019 was. Een film die gezien moet worden!

Zuid-Korea: PARASITE

Zuid-Korea lijkt het Coronavirus onder controle te hebben, zonder lockdown maar met heel veel testen en een gedisciplineerde bevolking. Wie nieuwsgierig is naar dit succesvolle land, doet er zeker goed aan in betere tijden een reisje te boeken, want behalve landschappelijk fraai is Zuid-Korea ook bijzonder fascinerend. Traditioneel én hypermodern, het arbeidsethos is legendarisch, de prestatiedruk hoog, het eten pikant en de filmcultuur springlevend. Het land van Bong Joon-ho die met zijn fantastische en relevante Parasite de wereld veroverde, vier belangrijke Oscars won en misschien ook wel de regisseur is die op termijn de ultieme Coronafilm gaat maken.

Amerika: A RAINY DAY IN NEW YORK

New York is het epicentrum van de Coronacrisis. De gouverneur kibbelt met de president. Ongeveer op hetzelfde niveau als het jonge stel uit deze film, waarin het onophoudelijk regent. Waar is het vakantiegevoel, vraag je je af? Nou, New York is een steeds populairder wordende vakantiebestemming. Thomas is er vorig jaar nog geweest en wil sindsdien niets anders dan terug naar de City That Never Sleeps. Bij het zien van deze film krijg je weer een beetje het gevoel van de stad, die het juist moet hebben van de hustle and bustle en slecht gaat op social distancing.

Speelweek 16 t/m 22 april

Corona-activiteiten

Richtten we ons vorige week op wat er niet kan in deze coronatijd; deze week focussen we ons op wat juist heel goed bij deze tijd van afzondering lijkt te passen. In onze huidige staat van afzondering winkelen we online, maken we lange wandelingen, klussen we ons gek en is een verbanning naar een onbewoond eiland opeens heel voorstelbaar. Over al die onderwerpen hebben we een filmtip, met daarbij zelfs een Picl Exclusive: de omstreden nieuwe film van Roman Polanski J’accuse.

afzondering: J’ACCUSE

Hoe het is om de rest van je leven op een onbewoond eiland door te moeten brengen, is moeilijk voor te stellen. Maar anno nu is het gevoel van isolement tastbaarder dan ooit. In 1895 werd de Frans-joodse officier Alfred Dreyfus ten onrechte veroordeeld voor spionage en levenslang naar Duivelseiland verbannen. Schrijver Emil Zola schreef met zijn J’accuse een vlammend pamflet over deze affaire, Roman Polanski maakte er een zeer interessante film over. Bekijk hier een interview met schrijver Jessica Durlacher over de film!

Doe-het-zelven: A WHITE, WHITE DAY

Eerst was er het hamsteren, daarna de lange rijen bij bouwmarkten. Velen slaan aan het klussen in deze crisis. Zo ook de hoofdrolspeler van dit IJslandse drama. Hij doet dit vooral om het verlies van zijn overleden vrouw te verwerken, maar komt er al snel achter dat ze een affaire had met een dorpsgenoot. Dan wordt het even een wraakfilm, maar het eindigt weer ontroerend.

Online winkelen: SORRY WE MISSED YOU

Door online te winkelen houden we de economie nog een beetje op gang. Pakketbezorgers draaien overuren. Maar als je denkt dat je hiermee een louter goede daad verricht, kijk dan deze aangrijpende film van Ken Loach (I, Daniel Blake). In de hem typerende combinatie van rauw realisme en melodrama vertelt hij het hartverscheurende verhaal van een pakketbezorger die heel ver gaat om zijn gezin te onderhouden.

Wandelen: LILLIAN

Dacht je dat jij lange wandelingen maakte? Nee dan Lillian, die een reis te voet maakt van New York naar Alaska. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal, maar vooral een aanklacht tegen de (Amerikaanse) consumptiemaatschappij. Prachtige beelden en een boeiende stijl die het midden houdt tussen fictie en documentaire.

Extra paastips!

Het paasweekend zal dit jaar voor de meesten anders verlopen dan normaal; uitgebreid paasbrunchen met de hele familie zit er even niet in. Om dat leed te verzachten geven we jullie tussendoor twee filmtips voor de paasdagen.

HORS NORMES

Een hartverwarmende, Franse feelgoodfilm van de makers van Intouchables. Need we say more?
De film ging uit rond Kerst en was zo succesvol dat hij nog in onze zalen draaide ten tijde van de gedwongen sluiting. Via Picl bieden we jullie de unieke mogelijkheid om deze fijne film alsnog te bekijken.

LES MISÉRABLES

Les Misérables, het opmerkelijke speelfilmdebuut van Ladj Ly, was de Franse Oscarinzending van dit jaar. Een urgent en rauw sociaal drama waarin de Parijse banlieue tot ontploffing komt als de politie met veel geweld de diefstal van een leeuwenwelpje afstraft. Volgens Ladj Ly, die zelf opgroeide in Montfermeil waar de film zich afspeelt, is zijn verhaal volledig ontleend aan de realiteit.

Speelweek 9 t/m 15 april

Pijnlijk, maar dit kan nu even niet

We gaan van start met het thema ‘Pijnlijk, maar dit kan nu even niet.’ Programmeurs Thomas Fransman en Kim van der Werff selecteerden vier films die zich afspelen in omgevingen waar je in tijden van Corona helaas niet mag komen: het museum is dicht, de voetbalvelden zijn leeg, kerkdiensten zijn alleen nog online en een nudistencamping is ook niet bepaald Corona-proof. Toch even wegdromen? Bekijk hieronder de ‘Picls of the week’!

DE PATRICK

In je blote kont over de nudistencamping lopen. Mocht je daarvan houden, dan kan dat nu even niet. Voor die mensen, en voor alle anderen, is er De Patrick; een eigenzinnige Belgische tragikomedie. Een film met meerdere gezichten; whodunit, slapstick, maar vooral een bijzondere kijk op rouwverwerking.

MIJN REMBRANDT

Zou het niet heerlijk zijn om op een rustige ochtend door het Rijksmuseum te kunnen dwalen? Daar moeten we helaas nog even op wachten. In de tussentijd komen we in de buurt met de sterke documentaire Mijn Rembrandt van Oeke Hoogendijk, die eerder verantwoordelijk was voor Het Nieuwe Rijksmuseum.

DIEGO MARADONA

Voetbalvelden liggen er verlaten bij, stadions zijn verboden terrein. Lig je daar wakker van of heb je gewoon zin in ruim twee uur hogeschoolvoetbal en hogeschooldrama, bekijk dan de fantastische docu Diego Maradona, over de briljante maar getroebleerde voetballer die eigenhandig Argentinië aan een wereldtitel hielp.

AMAZING GRACE

Hoe legitiem het grote verlangen naar spirituele troost juist nu ook is, met z’n allen in een kerk zitten mag momenteel niet. Daarom, als balsem voor de ziel, het fenomenale gospelconcert Amazing Grace waarmee Aretha Franklin in 1972 in een kerk in Los Angeles de aanwezigen tot religieuze extase bracht. Klap, dans en zing vooral mee, daar in je huiskamer.

Speelweek 2 t/m 8 april:

Picl of the day

‘Zet de discussie over de westerse blik op Congo op scherp.’

De Volkskrant

Op donderdag 2 april in Picl-première: de fascinerende documentaire Stop Filming Us, van Joris Postema. Een zelfkritische film over een westerling die het leven in Goma portretteert. Kijk hem hier

Speel thuis de Dial Q Filmquiz
Op zondag 22 maart stond in Focus eigenlijk de Dial Q Filmquiz gepland, maar helaas strooide corona ook hier roet in het eten. We hopen de quiz naar het najaar te kunnen verplaatsen. Kun je niet wachten? Dan hebben we goed nieuws! Dial Q heeft een fantastische thuisquiz in elkaar geknutseld. Inclusief serieuze hoofdprijs.

Klik op deze (veilige) link: https://we.tl/t-i3VtX5e51Y en download die even schitterende als unieke Dial Q Thuisquiz (55Mb). Waarschijnlijk vind je hem terug in je downloadmap. Het is een filmbestand met 20 best pittige vragen. Inclusief antwoordformulier, dat je thuis kunt printen.

Neem de tijd. Al duurt het een week, kan jou het schelen. Gebruik je pauzeknop. Denk na. Pieker. Puzzel. Vraag het je vrienden. Maak screenshots. Vorm een team… Alles af? Scan je formulier, of maak een goede foto en stuur deze naar info@dialq.nl. Je antwoorden gewoon in de mail noteren mag natuurlijk ook. Uiterste inzenddatum: 1 mei 2020. Succes!

F ilms in deze special