Au revoir, Godard

Au revoir, Godard

Jean-Luc Godard was zonder meer het meest eigenzinnige exponent van de Franse Nouvelle Vague stroming die het filmlandschap tijdens de jaren zestig volledig op zijn kop zou zetten. Toen hij afgelopen september op 91-jarige leeftijd overleed, verloor de wereld dan ook één van de meest invloedrijke regisseurs aller tijden. We eren de filmmaker met een mooi Godard-programma vanaf 6 november! Te zien zijn À bout de souffle (1960), Le mépris (1963), Pierrot le fou (1965) en Vivre sa vie (1962).

Ale films zijn Nederlands ondertiteld.

Bij de eerste vertoning van À bout de souffle op 6 november geeft filmjournalist en Godard-liefhebber Kevin Toma de lezing Everything Is Cinema: the Filmic Alchemy of Jean-Luc Godard (ca. 60 min.).

F ilms in deze special

LEZING DOOR KEVIN TOMA – 6 NOV

Weinig cineasten die zo’n baanbrekend, invloedrijk en radicaal oeuvre achterlaten als de in september overleden Jean-Luc Godard. Van zijn eerste tot zijn laatste film bleef hij een onvermoeibare verkenner van de mogelijkheden en grenzen van de filmkunst. ‘Iedere film heeft een begin, midden en einde, maar niet noodzakelijkerwijs in die volgorde,’ zei de Frans-Zwitserse meestercineast niet voor niets: als er iemand was die film- en vertelconventies op zijn kop zette en binnenstebuiten keerde, dan was het Godard. Maar of zijn duivelstrucs nu speels waren of irritant, diepgravend, pretentieus, ondraaglijk, verrukkelijk of beeldschoon: om pure plagerij was het Godard nooit te doen. Hij wilde de toeschouwer tot een volkomen nieuwe ervaring van film en werkelijkheid te brengen.

In zijn lezing Everything Is Cinema: the Filmic Alchemy of Jean-Luc Godard op 6 november om 15:00 uur neemt Volkskrant-filmjournalist en Godard-liefhebber Kevin Toma je mee op een verrassende reis door Godards weerbarstige, fascinerende werk. Verwacht geen samenvatting van Godards biografie, maar een vogelvlucht langs een aantal briljante scènes en beelden, van de jump cuts uit À bout de souffle (1960) tot de surrealistische file uit Week-end (1967), van de slow motion-schoonheid van Sauve qui peut (1980) tot de hersenkrakende 3D-experimenten uit Adieu au langage (2014). En wat is de allermooiste scène die Godard opnam met zijn muze Anna Karina? Elk fragment laat op eigen wijze zien (en horen en voelen) wat de reikwijdte van Godards genie was, en waarom je kunt spreken van een cinema vóór Godard, en eentje erna.