Je kunt het dak op: The Grand Budapest Hotel

Je kunt het dak op: The Grand Budapest Hotel

Wes Anderson - VS, Duitsland - 2014 - 99 minuten - taal: Engels - ondertiteling: Nederlands
  • 6 jaar en ouder
  • geweld

Deze film is te zien in het kader van het programma Je kunt het dak op. The Grand Budapest Hotel is de keuze van Martijn en is op maandag 23 augustus te zien in de openlucht. Zie hieronder voor een korte toelichting!

The Grand Budapest Hotel van regisseur Wes Anderson (Moonrise Kingdom, Fantastic Mr. Fox, The Darjeeling Limited) speelt zich af in een gerenommeerd Europees hotel tussen de Eerste en Tweede Wereldoorlog. De film vertelt over de avonturen van de legendarische conciërge M. Gustave (Ralph Fiennes) en Zero Moustafa (Tony Revolori), de piccolo die zijn beste vriend wordt.

Het verhaal gaat over de diefstal en opsporing van een Renaissance schilderij van onschatbare waarde en de strijd om een aanzienlijk familiefortuin – allemaal tegen de achtergrond van een dramatisch veranderend Europa. The Grand Budapest Hotel is Andersons grootste succes tot nu toe. De film was met negen Oscarnominaties een van de grote kanshebbers bij de Academy Awards (en won er uiteindelijk vier). Anderson ontving in datzelfde awardsseizoen een BAFTA voor Beste Scenario en een Golden Globe voor Beste Film (Musical of Comedy).

JE KUNT HET DAK OP… MET MARTIJN

In het openluchtprogramma van deze zomer laten we een aantal avonden vrij voor het programmaonderdeel ‘Je kunt het dak op!’, waarvoor jij zelf films mag aandragen. Martijn greep meteen zijn kans: ‘Een film kijken in de open lucht op het dak van m’n favoriete bioscoop, en dan ook nog zelf mogen bepalen welke film er draait, dat klinkt als een droom die blijkbaar werkelijkheid kan gaan worden.’ Op maandag 23 augustus is Martijns keuze The Grand Budapest Hotel te zien op het dak van Focus. Voorafgaand aan de voorstelling leidt hij de film zelf kort in.

Martijn over Wes Anderson
‘De unieke kunstzinnige stijl van Wes Anderson is werkelijk magisch. Stop-motion, miniatuur decor en tweedimensionale sets. Heerlijke muziekjes en een razend snelle en virtuose vertelling van een sprookjesachtig verhaal. Een memorabele film en een creatief kunstwerk! Ik denk dat Wes Anderson een 1 of a kind regisseur/ kunstenaar is. Hij is een stylist die zo aandachtig te werk gaat zodat niks aan het toeval wordt overgelaten. Hij weet wat hij wil en zet alles in werking om het resultaat zo perfect mogelijk te laten zijn. Het is niet voor niks dat het produceren van zijn films altijd enorm veel voorbereiding inneemt.

Over de typische Wes Anderson-stijl zijn artikelen en zelfs boeken volgeschreven: over zijn kleurgebruik, zijn liefde voor symmetrie en detail, het toneelstuk-, poppenhuis- of plaatjesboekgevoel, de eclectische soundtracks, het gebruik van verschillende beeldformaten voor verschillende verhaallijnen, het gortdroge acteren en de tijdloze vintage-nostalgie.

Jeff Goldblum, die zowel in The Life Aquatic, The Grand Budapest Hotel als de animatiefilm Isle Of Dogs (2018) speelde, kon in een interview met De Volkskrant uit 2018 wel verklaren waarom acteurs zo graag met Wes Anderson werken: ‘In de films van Wes moet het líjken alsof je alles ter plekke bedenkt, losjes en ontspannen, terwijl alles tot op de letter is uitgeschreven: drie puntjes in het scenario betekent écht dat je even moet pauzeren. Wes is op een verrukkelijke manier precies, voorbereid, gedetailleerd. Maar de manier waarop hij regisseert, geeft je het gevoel van intense vrijheid – in ieder geval in mijn hoofd.”

Bekijk op IMDB